Lekker het land verkennen, dag Sydney! - Reisverslag uit Katoomba, Australië van Eelke Wielen - WaarBenJij.nu Lekker het land verkennen, dag Sydney! - Reisverslag uit Katoomba, Australië van Eelke Wielen - WaarBenJij.nu

Lekker het land verkennen, dag Sydney!

Door: Antoon

Blijf op de hoogte en volg Eelke

31 Oktober 2012 | Australië, Katoomba

Wees gegroet lieve achterblijvers,

Hier weer een bericht na vele verzoek, en het werd ook weer eens een beetje tijd! We hebben weer een hoop gezien en beleefd. Zoals jullie op de foto's al hebben kunnen zien, zijn we zo snel mogelijk uit Sydney vertrokken. Het begon bij ons allebei te kriebelen, zo'n grote stad is mooi om te zien voor een paar dagen, maar daarna hunker je naar het land buiten de grote stad. En om Australie goed te kunnen zien, en om zo onafhankelijk mogelijk te zijn hebben we een auto gekocht waar we ook in kunnen slapen. Een Mitschibitschi Pajero 4 WD nogwel. Want er zijn veel gebieden en nationale parken waar je niet kunt komen zonder een auto zoals deze. Maar helaas was deze niet op het afgesproken tijdstip klaar, wat toch wel roet in het eten strooide. Maar gelukkig konden we een andere auto in de tussentijd gebruiken, een Ford Falcon stationwagon, zodat we er toch op uit konden trekken. Eerste stop, op vrijdag, was de Blue Mountains, zo'n 75 km ten westen van Sydney. Hier zijn we met z'n 3-en naar toe gereisd, want in het laatste hostel kwamen we een jongen uit Hong Kong tegen, Ben, en die wou wel graag met ons mee. In het plaatsje Katoomba waren de meeste mooie uitzichten en attracties, en daar hebben we dan ook het meeste van onze tijd doorgebracht. We sliepen bij Perry's Lookdown, een kampeerplaats aan het einde van een onverharde weg. Op zaterdag zijn we teruggereden en zijn bij Katoomba de kliffen naar onderen gewandeld. Dit pad liep langs 2 watervallen en was zeer mooi om te zien. Het was een steil pad, maar gelukkig besloten wij om hem naar beneden toe te lopen. Dit gedeelte bij de watervallen was ook tropisch regenwoud, omdat het een vochtige en beschutte plek was. Daarom zagen we ook tientallen kaketoe's en zelfs de Greater Lyrebird. Zoek deze maar eens op met Atkinson van de BBC. Na een geklauter van ruim een uur kwamen we beneden aan, het was ook 28 graden, hebben we lekker uitgepuft in de buurt van de oude kolenmijnen. We zijn weer terug naar boven gegaan met het kolentreintje, dat tot de 2e Wereldoorlog dienst had gedaan voor de mijnen, maar sinds toen voor toeristen gebruikt wordt. Dit treinspoor had maar liefst een hellingspercentage van 52 graden, de steilste ter wereld. Na deze mooie dag hebben we onze vriend Ben afgezet bij het treinstation, en zijn samen alvast verder gereisd richting Tamworth, waar we maandagmorgen verwacht worden voor de cursus. We hebben lekker de toeristische route genomen via de plaatsjes Lithgow, Windsor en toen dwars door de Hunter Valley naar Singleton. Halverwege hebben we gekampeerd met kangaroe's en zijn zondagmorgen verder gereden op de New England Highway naar Tamworth. We konden bijna niet wachten totdat het maandag was, want de cursus was toch wel een van de dingen waar we voor gekomen waren. Eelke zal verslag doen van de cursus, hiervan maken we een apart verhaal.

Groetjes en tot sprekens,

Antoon en Eelke

• 01 November 2012 - 13:28

Anja:

Heel leuk beschreven antoon, bijna alsof ik achter in de auto zit. Maar ik heb dan ook al veel plaatsen opgezocht op internet, en werkelijk prachtig daar.

Geniet ervan kinderen xx